Dashboard | +Follow
Welcome, people.
Like A Paradise
Yizlumik
Wednesday, November 11, 2015 • Wednesday, November 11, 2015 • 0 comments

Kalau lah hidup kita ni selalu bahagia macam kecik kecik, mesti best, kan? Tak adalah nak fikir macam macam. Fikir masalah pelajaran, kewangan, persekitaran, ekonomi, keluarga, rakan & jiran tetangga. Nak layan kan emosi yang tak stabil lagi. Makin besar, makin banyak benda nak kena ambil pusing. Boleh je kalau tak ak ambil tahu, tapi sendiri tanggung la kalau diri jadi tak terurus. Makanya, nak taknak, kena lah jadi manusia yang bertanggungjawab. Terpaksa la pikul apa yang diberi di bahu kita. 

Bila usia makin meningkat dewasa ni, aku makin kenal dunia. Aku makin banyak pengalaman berhadapan dengan manusia, persekitaran baru. Umur aku baru 18 nak masuk 19 tahun, aku duduk kat Malaysia je pun. Di kawasan yang sangat kecil. Tapi ada satu masa yang datang & buat aku penat nak hidup. Ish, boleh jatuh iman, terpesong akidah kan cakap macam tu. Tapi aku tak maksudkan benda tu sebegitu teruk. Bukanlah aku ada niat nak bunuh diri. Cuma aku rasa kita ni sebagai manusia biasa, ada tahap maksimum kita. Ada had. 

Semua orang akan rasa penat dengan sandiwara yang dia hadapi. Tapi tak selamanya kita ada dalam keadaan tu. Ha, itulah kuasa Allah. Dia boleh datangkan ujian untuk kita hadapi & Dia tahu kita boleh hadapi, sebab tu Dia bagi. Lepas Dia dah datangkan hujan, Dia bagi pelangi pulak lepas tu. Masa untuk kita senyum, gelak balik. Nampak? Betapa Allah tu Maha Mengetahui, Maha Mengasihani. Jadi janganlah kita sangka buruk dengan Allah. Aku tahu, kita manusia ni memang tak pernah lekang dari buat dosa. Aku pun selalu lupa diri bila dah terlalu melayan emosi. Bila sedih, asyik fikir sedih je. Sedih, murung, nangis. Tapi bila suka, pun tak ingat dunia. Tak ada keseimbangan kan? Tu lah, aku baru sedar. 

Point aku disitu ialah, boleh kau nak sedih, & boleh kau nak suka suka. Tapi bersederhanalah dalam apa jua kau buat & kau rasa. Tapi itu bukan bermaksud kau boleh bersederhana dalam mencapai pointee cgpa! Yang tu kasi kaw kaw lah, ikut kemampuan diri. Jangan cepat salahkan diri. Ingat, sesuatu benda takkan berlaku tanpa izin Allah. Makanya, bila tengah sedih, mengadulah pada Dia. Bila tengah suka, ucap syukur pada Dia. Kalau awak sayang Dia, Dia lagi berganda ganda sayang awak.

Ini pun, untuk aku ingatkan diri sendiri. Sebab biasa lah mudah alpa. Bukan nak tunjuk baik sangat pun. (Haaaa belum apa apa aku dah su'uzon!) So sebelum positivith ni hilang, aku chiao dulu lah. Bye bye! Assalamualaikum. :)







xoxo, The Shining Star



Psst.

Alhamdulillah. Starting a new journey.

Disclaimer
The beginning of real adventure. In another words, life.
Tumblr | Twitter


my oppa

He kidnapped my heart. 사랑해 ♡

Back to past